Inteligenta Emotionala in Leadership

Inteligenta Emotionala in Leadership

Recunosti emotia pe care o simti cand o simti?  Poti gestiona emotiile fara sa fii afectat la munca sau acasa?  Poti sa te motivezi sa continuii in pofida emotiilor prin care treci?  Simti emotiile celor din jur si poti sa raspunzi acestora?

Daca ai raspuns ‘da’ la aceste intrebari inseamna ca ai deja un numar bun de aptitudini care formeza baza inteligentei tale emotionale.

De ce e importanta Inteligenta Emotionala?

Termenul de Inteligenta Emotionala (EQ) a fost introdus de Mayer si Salovey (1990) apoi dezvoltat mai profund de Daniel Goleman (1995).  EQ are de a face cu capacitatea unei persone de a percepe, procesa si regula emotiile atat pentru ea insisi cat si pentru altii.

O persoana cu un grad ridicat de EQ este auto-constient, se auto-gestioneaza eficient si se intelege bine cu cei din jur.

Pentru leaderi, gradul dezvoltat de EQ le ofera capacitatea de a lucra coeziv in echipe, aptitudinea de a gestiona stresul, capacitatea de a gestiona schimbari si puterea de a se focusa pe obiectivele dorite, fie personale, fie organizationale.

EQ este diferit de IQ prin faptul ca IQ este fix – cu acesta ne nastem, cand EQ este ceva ce poate fi invatat si dezvoltat.  Idealul este o buna masura de ambele.

David Caruso spunea, “E foarte important sa intelegem ca inteligenta emotionala nu e opusa coeficientului de inteligenta, nu e triumful inimii peste minte – e unica intersectie intre cele doua.”

Beneficiile EQ in Leadership

Valoarea EQ-lui e vasta cand discutam de succesul profesional.  E o competenta centrala in foarte multe domenii, ajuta la avansarea academica si profesionala, imbunatateste relatiile si dezvolta aptitudinile de comunicare.

 

Bar-On (1997) tinda sa sugereze ca persoanele cu un grad inalt de EQ au tendinta sa aiba o performanta per total mai inalta decat cei cu un grad scazut de EQ, indiferent de IQ-ul acestora.

Inteligenta Emotionala e o parte integrala a formarii si dezvoltarii relatiilor umane.  Liderii care-si dezvolta EQ coopereaza mai bine cu altii, interactioneaza eficient in cadrul social si au afectiune fata de emotiile celor din jur.

Personal, acesti lideri au capacitatea de a-si gestiona emotiile si stresul, au abilitatea sa-si resolve problemele personale si problemele cu cei din jur, si astfel duc un nivel de sanatate mentala si fizica ridicat.

Dale Carnegie spunea, “Cand lucrezi cu oamenii, tine minte ca nu lucrezi cu creaturi logice, ci cu creaturi emotionale”.

Dezvoltarea EQ in Leadership

Cativa pasi simpli pentru un lider in a-si dezvolta inteligenta emotionala includ:

1. Practica gratitudinea.  Invata sa fii recunoscator pentru lucurile mici, in fiecare zi.  Scrie un mic jurnal al recunostintei in fiecare seara cu trei lucruri pentru care esti recunoscator si trei motive de ce.

2. Numeste emotiile pe care le simti.  Incearca sa numesti emotia pe care o simiti si gandeste-te la ce a declansat emotia respectiva.  Asta te va ajuta sa o gestionezi data viitoare.

3. Invata ascultarea activa.  Dezvolta-ti abilitatea de a asculta sa intelegi, nu sa raspunzi.  Vei deveni un magnet social.

Vezi mai multe articole din categoria: Leadership & Resurse Umane
Etichete: EQ leadership