Decizia de business: când aerul arde, alege-ți propriul timing

Decizia de business: când aerul arde, alege-ți propriul timing

Da, da... Aerul ardea efectiv în sala plină de speranțe și temeri. Era momentul lui “DA sau NU”. S-ar fi putut încheia aici încântătoarea istorie inovatoare și revoluționară a lui SanDisk?

Născut în anii în care care o cameră video era bine să nu-ți scape pe picior și când n-ai fi putut să-i pierzi telefonul mobil pentru că arăta ca o cărămidă, copilul tehnologic al lui Eli Harari, SanDisk, pipăise din prima viitorul: erau dispozitive de stocare a memoriei care au trecut efectiv, prin toate calculatoarele planetei.

Iată-ne, însă, la două decenii de la lansare: în 2008, Eli Harari se află în fața celei mai dificile decizii. SanDisk se prăbușise cu 90 la sută în doar un an, iar concurenta Samsung așezase pe masă “the last temptation”: oferta de cumpărare a 50 la sută din acțiuni pentru 10 miliarde de dolari. Fondurile de investiții din acționariat îl îndemnau “să muște mărul”, dar contrar oricăror predicții, Harari a refuzat un preț de 26 de dolari pe acțiune. Mass-media l-au ironizat pentru asta până la cer - “omul nu înțelege povestea!”

Harari era conștient de atuurile sale: inovația, echipa, un cashflow consistent. Prăbușirea însă nu se oprise încă, iar acțiunile aveau să ajungă și la 6 dolari. Era Titanicul care vede aisbergul, dar ține drept linia către el. Când timpul nu mai avea răbdare și aerul ardea, Eli Harari s-a mai ridicat o dată și a spus: “Nimeni nu înțelege că tot ceea ce facem noi e mai important decât ceea ce se vede!”

Avea să accepte totuși o ofertă, dar nu atunci, ci șapte ani mai târziu, pentru 86 de dolari pe acțiune. Adică 19 miliarde de dolari. Colosală ridicare!

Ora astrală a deciziilor decisive în business are, în sine, același algoritm teoretic – identificarea deciziei, informațiile relevante, alternativele de lucru, faptele-cheie, alegerea finală, acțiunea și, evident, “revizitarea” deciziei.

Mantra este însă cea a felului în care un lider – creatorul, vizionarul, sursa de inspirație – vine către executivii săi ca să aleagă calea: the Harari way, unică și îndrăzneață, care ține de o viziune pe care poate mulți din sală nu o văd, exprimarea flerului, a crezului.

Până atunci, până când felul în care cultura de decizie a organizației va oferi decizia ca o exprimare a unui posibil viitor pe termen lung, trebuie făcuți pașii principali.

În media, de unde provin și eu, de multe ori o brumă de analiză și presiunea concurenței oferă unui manager destule argumente pentru o soluție. Bună, rea, totul e să nu fie prea costisitoare. Memoria publică e scurtă și codașul de ieri poate fi plăcuta surpriză de azi.

Am crezut mereu în puterea exemplului. Trăim în post-istorie, lucrurile importante au fost deja spuse, zicea cândva regizorul Liviu Ciulei. Mi-e teamă însă că maestrul trebuia să-și pună mâna la frunte și să privească mai atent către soare. În era roboților, încă există soluții umane geniale în fiecare zi care fac ca viața și speranța să ne ducă pe culmi.

Businessul are, în elementele sale de profunzime pe care speakerii Business Days le oferă la fiecare întâlnire, timingul său. Un timing care îți poate permite nu numai să nu fugi de momentul deciziei, deși se întâmplă des asta, ci și să ai răgazul unui proces corect de decantare a unor analize făcute cu tool-uri performante. De la așezarea informației pe matrici și până la scheme, “copaci” sau de grafice old-school (totul e să îți vină mănușă!), ele pot oferi o claritate în plus către decizie. Urmează apoi, demararea unor procese consistente și creative de brainstorming cu echipa și cu “mințile luminate” care știu și înțeleg businessul și calea.

Ideal ar fi să nu fii “virgin” pe acest drum, să nu tragi concluzii doar pe baza experienței altora, să ai șansa unui demo. Dacă nu…

Până la urmă, sclipire sau eroare, fiecare decizie te face mai matur. Și dacă spiritul de antreprenor este o credință și nu un joc de ruletă, ce nu te omoară te face mai puternic.

Vorbim despre antreprenoriat și decizii de business în cadrul sesiunilor speciale de antreprenoriat și în cadrul workshop-urilor de management și strategie. Printre speakerii invitați sunt Marius Ghenea (Antreprenor în serie, business angel, Investitor), Cristian Logofătu (Co-Founder la Bittnet Systems), Bogdan Putinică (Senior Group Vicepresident, ENEA), Răzvan Zvorișteanu (CEO, Promer Group), Ovidiu Toader (Antreprenor și consilier business) și Bianca Grip (Fondator, GripAds).

Vezi mai multe articole din categoria: Evenimente