Care este asemănarea dintre Ryanair și Cirque du Soleil?

Care este asemănarea dintre Ryanair și Cirque du Soleil?

Ai zice că amândouă sunt în aer. La propriu. Dar de fapt, sunt două afaceri care înoată, fiecare în oceanul ei.

În oceanul roșu, Ryanair reușește să rămână profitabilă într-o industrie saturată a zborurilor pe distanțe scurte. Cum face asta? Strategic, adoptă mai multe metode: folosește aeroporturi secundare, face debarcarea/îmbarcarea la ultimele porți din aeroporturi, se încadrează într-un timp mai scurt petrecut pe piste, face booking și check-in online, mâncarea și răcoritoarele sunt contra cost etc.

În oceanul albastru, Cirque du Soleil a ignorat competiția. Până la debutul lor, circurile își ajustau numerele tradiționale prin comparație cu ce făceau celelalte companii din piață. Circul tradițional se reducea la un cort, clovni și numere acrobatice. Dar să angajeze clovni și îmblânzitori de lei mult mai faimoși decât competiția, venea la pachet cu costuri suplimentare, în vreme ce experiența pe care o oferea circul rămânea mai degrabă la fel pentru public.

Ce au făcut cei de la Cirque du Soleil? Nu au luat în calcul competiția și au inventat propria rețetă: au transmis prin numerele lor distracția și emoția circului alături de sofisticarea intelectuală și bogăția artistică a teatrului. Prin urmare, au rupt limitele piețelor de circ și teatru, oferind o experiență unică ambelor tipuri de clienți.

Pe scurt, ambele companii Ryanair și Cirque du Soleil au aplicat două strategii opuse, dar le-au executat extrem de bine. Au știut să se diferențieze în industria lor și au ieșit câștigători.

Imaginează-ți că fiecare produs din piață este un pește într-un ocean. Peștele ăsta înoată alături de alții și încearcă să crească fără să fie mâncat de unul mai mare. El la rândul lui vrea să mănânce alții mai mici ca el.

Cam așa arată și piețele de consum, unde în fiecare segment de piață anumite produse se bat să-ți intre în coșul de cumpărături. Ca antreprenori, trebuie să-ți dai seama cum să-ți poziționezi produsul în piață în așa fel încât să ajungă în cât mai multe coșuri. Iar pentru asta, trebuie să înveți să înoți.

Strategia oceanului albastru este atunci lansezi un produs sau un serviciu cu care formezi o piață sau un segment de piață noi. Practic, faci competiția irelevantă.

Gândește-te la această strategie ca la o piață care încă nu există. Cuptorul cu microunde a fost un ocean albastru prin anii 1970, dar acum el este într-un ocean roșu, unde foarte multe produse sunt în competiție directă.

Prin urmare, oceanele roșii conțin un număr mare de competitori – numele vine chiar de la culoarea „sângelui” care se regăsește în piețele foarte competitive. 

Uite cele mai comune caracteristici ale strategiei oceanului roșu:

  • Intrarea într-o piață deja există;
  • Dorința de a fi mai bun decât competiția;
  • Exploatarea cererii existente din piață;
  • Compromisul între calitate (valoarea oferită) și preț. Compania are de ales între a oferi produse sau servicii de calitate bună la un preț ridicat sau de o calitate rezonabilă la un preț mic.
  • Se concentrează pe execuție (marketing mai bun ori costuri mai mici de producție).

Pe de altă parte, firmele care folosesc strategia oceanului albastru:

  • Creează o piață nouă, unde nu există competiție.
  • Fac competiția irelevantă.
  • Creează și captează nevoi noi.
  • Rup paradigma compromisului între calitate și preț.
  • Aliniază toate sistemele firmei în jurul diferențierii și prețului scăzut.

Ce desparte câștigătorii de pierzători?

Față de firmele care sunt în oceanul roșu și se luptă să își bată competiția. Cele din oceanul albastru nu o iau în calcul, ci sunt atenți la inovarea prin valoare, adică oferă un salt valoric clienților și deschid o piață unde nu există competiție.

Dacă ești interesat de acest tip de strategie ai ocazia să îl întâlnești pe Dan Mocanu, cel mai titrat expert de Blue Ocean Strategy din România. Poți să stai de vorbă cu el în 10 aprilie în cadrul a două workshop-uri: cel despre automatizare a clienților și cel despre excelență în experiența oferită clienților.

Iar dacă vrei să afli mai multe despre poziționarea unui produs în piață sau ai întrebări legate de acest subiect, le poți adresa direct si invitaților din cadrul sesiunii speciale de antreprenoriat la Business Focus Iași 2019, pe 10 aprilie.

Printre speakeri sunt Cristian Logofătu (Co-Founder la Bittnet Systems), Bogdan Putinică (Senior Group Vicepresident, ENEA), Răzvan Zvorișteanu (CEO, Promer Group), Ovidiu Toader (Antreprenor și consilier business) și Bianca Grip (Fondator, GripAds).

 

Vezi mai multe articole din categoria: Evenimente