
Gamificarea este un concept la ”modă”, jocurile fiind prezente într-un număr din ce în ce mai mare de domenii de activitate, inclusiv cel educațional.
Trăim în era tehnologiei și foarte frecvent auzim vorbindu-se despre Generația Y, Generația Z, Millenials, pe scurt, despre tinerii care se nasc cu tehnologia în mână. În același timp, constatăm că atragerea acestor tinere talente, fidelizarea și dezvoltarea lor pe termen lung în organizație, sunt din ce în ce mai dificile și mai costisitoare. Una dintre modalitățile cu ajutorul căreia unele organizații încearcă să îi motiveze pe tineri o reprezintă gamificarea, respectiv posibilitatea pe care le-o acordă tinerilor de a se ”juca” la locul de muncă pentru a obține performanță, pentru a învăța etc.
În acest context se naște o întrebare: de ce să transferăm integral responsabilitatea elaborării unor programe de dezvoltare a resurselor umane, doar la nivelul organizațiilor și să nu valorificăm ”plăcerea” tinerilor de a se ”juca”, încă din timpul școlii/facultății? Poate că așa ar fi mai simplu și pentru acești tineri ”rebeli”, care pun accent pe dezvoltarea personală și pe ceea ce le place, să înțeleagă că orice job presupune realizarea unor sarcini repetitive, dar că ”jucându-se” le va fi mult mai ușor să le realizeze.
Pentru a răspunde la această întrebare, voi descrie experiența gamificării în cadrul unui program de masterat. MASTER_MRU este un program de masterat profesional în domeniul resurselor umane, organizat în cadrul Academiei de Studii Economice din București, Facultatea de Management, având o tradiție de 13 ani în domeniul formării viitorilor specialiști în resurse umane. Deviza programului de studii este MASTER_MRU, o investiție pentru viitorul tău. Profesionist în resurse Umane.
MASTER_MRU este un program educațional la nivelul căruia încercăm să le oferim cursanților o altfel de educație în resurse umane. Pe scurt, organizăm workshop-uri și vizite tematice la companii, internship-uri și utilizăm jocurile în procesul de învățare, GAMIFICĂM.
Începând cu anul universitar 2015-2016, cursanții MASTER_MRU beneficiază de avantajele GAMIFICĂRII în procesul educațional, în cadrul cursului de Cultură și Dezvoltare Organizațională. Ei au posibilitatea de a „alerga” în MARATHON-UL EQUATORIAL, un joc de învățare bazat pe realitate. Marathon-ul Equatorial este o platformă de învăţare bazată pe joc, cu rezultate vizibile.
Acest joc are la bază atât sarcini teoretice, cât și practice, cursanții trebuind să rezolve, într-un timp determinat, diverse ”provocări”. Rezolvarea fiecărei provocări este aprobată/respinsă de către coordonatorii jocului și pentru fiecare provocare îndeplinită fiecare student ”aleargă” un anumit număr de kilometri. Provocările sunt bazate pe realitatea cu care cursanții se ”confruntă”: tematica și bibliografia pentru examen, participări la workshop-uri și vizite tematice, calitatea de angajat într-o companie, relatările prietenilor, articolele de specialitate din ziare, experiențele personale etc., care i-ar putea ajuta să se dezvolte.
Pe lângă aplicabilitatea cunoștințelor, acest joc are două caracteristici extrem de importante: inexistența unui “răspuns corect sau greșit”, în ceea ce privește provocările; fiecare cursant are părerea lui și trebuie justificată în contextul respectivei provocări. În același timp, provocările sunt create astfel încât fiecare cursant să își aducă aportul în stilul propriu. Cea de-a doua caracteristică o reprezintă feedback-ul continuu oferit de profesori titulari și care îndeplinesc, alături de specialiști din practică, rolul de coordonatori ai jocului, ajutându-i pe studenți să înțeleagă ce trebuie să îmbunătățească. Cursanții își creează singuri logo-ul și sigla Marathonului.
Cele două ediții desfășurate până în prezent s-au intitulat YES MARATHON – Your Epic Success și HAPPY HR RUNNERS – Studenți în alergare cu spor și învățare. Valorizăm performanța și o premiem, astfel încât finisher-ii acestui joc și cei care au obținut cele mai bune rezultate sunt recompensați prin oferirea premii sub forma unor diplome, cărți, memory-stick-uri, tricouri și chiar câteva oferte de internship-uri.
Astfel, am înțeles noi nevoile și dorințele tinerilor în ceea privește procesul de învățare și împreună cu echipa Equatorial am făcut posibilă învățarea prin gamificare.