John Ullmen povestește în cursul său, Fundamentele Comunicării, ca într-o întâlnire, un vicepreședinte unei corporații l-a apucat pe șeful lui mai scund de reverele hainei sale, a zâmbit și apoi l-a sărutat în vârful cheliei. Deși pare amuzant, e o poveste adevărată care poate fi continuată. Totuși, așa cum este ea acum, e suficientă pentru a reține cele cinci metode de a-ți face mesajul mai memorabil, pe care le vom prezenta în acest articol.
Probabil că va trebui și tu, la un moment dat, să vorbești în fața unei adunări de oameni, în fața unei comisii a unei audiențe sau pe o scenă. Vei considera că discursul tău va fi diferit. Vei gândi “am atâtea lucruri de punctat!” și vei presupune că prezența și ingeniozitatea ta vor captiva audiență. Oamenii din sală își vor aminti de omul de pe scenă, nu neapărat ceea ce a zis. Chiar dacă cele mai bune fraze ale tale l-ar fi făcut și pe Churchill invidios, unii oameni din audiență tot se vor juca cu telefoanele lor.
Să fii memotabil pare ușor în teorie. Ai nevoie de disciplină și imaginație pentru a reuși asta. De multe ori, audiență va reține o singură frază. De exemplu, John F. Kennedy este cunoscut mai ales datorită declarației din 1961: “Și deci, compatrioții mei americani, nu întrebați ce poate țara să facă pentru voi; întrebați ce puteți face voi pentru țara voastră”. Tehnic, fraza în sine se folosește de contrast pentru a atrage atenția. Mai important este mesajul din spatele frazei – nu trebuie să așteptăm de la stat totul ci trebuie să muncim pentru a primi.
Urmeaza exemplul lui Kennedi – condenseaza-ti tema principala in 15-20 de cuvinte si construieste totul in jurul acesteia.
Mai sunt si alte exemple retorice, precum sintagma folosita de Ronald Reagan care s-a referit la America ca fiind “un oras stralucitor pe un deal”. Imaginea evoca mostenirea religioasa, libertatea si promisiunea.
Asa ca foloseste-te de metafore, analogii, surprize, axiome. Toate acestea functioneaza. Construieste in jurul lor si plaseaza-le, cel mai bine, spre final.
1. Captează-le atenția în mod pozitiv
Captează-le atenția în mod pozitiv. Motivează-i să nu se ocupe de nimic altceva în timp ce te ascultă începând cu o întrebare care captează atenția, cu un fapt, o statistică sau o analogie, un citat, o anecdotă sau o afirmație surprinzătoare care să îți sprijine scopul pozitiv
Prea des, speakerii “aruncă la gunoi” partea în care audiență este cea mai receptivă – începutul. Sigur, speakerii vor să mulțumească cuiva. Unii poate chiar au nevoie să se acomodeze cu scenă. Între timp însă, audiență suferă în tăcere.
La început, este bine să faci ceva memorabil, să captezi atenția. Spune o anecdotă, împărtășește ceva deosebit. Deschide cu o întrebare – și roagă audiență să ridice mâinile. Implică publicul încă de la început. Capitalizează feedback-ul pozitiv pe care îl primești.
2. Creează o imagine și umanizează discursul
Creează imagini în comunicarea ta. Recrează momente din experiență ta care slujesc scopului urmărit în discurs. În mintea ta, imaginează-ți scenă că una dintr-un film, apoi oferă suficiente detalii concrete că să recreezi acea scenă în mintea ascultătorilor tăi. Poți să adaugi detalii în plus prin descrierea unor sunete sau dialoguri.
Tu și mesajul tău sunteți unul și același. Dacă audiență nu te acceptă pe tine, nu îți vor acceptă nici mesajul. Este atât de simplu. Fără îndoială, limbajul trupului și felul în care comunici vor lasă impresia cea mai puternică. Mai sunt însă și alte modalități de a te conecta cu audiență.
Fii autoironic privind emoțiile tale; toți vor înțelege emoțiile și toți se vor regăși, într-un fel, alături de ține. Împărtășește o poveste despre ține, dar doar dacă această face o trecere spre ideile tale principale. Scrie că și cum ai purta un dialog cu un prieten. Nu încerci să vinzi ceva și nici să ții o predică. Ești tu însuți/însăți. Pe scenă, poți să fii cel mai bun.
3. Pune emoție în mesaj
Că să rămâi în mintea oamenilor, interacționează cu inimile lor. Ne amintim de obicei asocierile cu emoții puternice. Gândește-te la melodia ta preferată din perioada adolescenței, de exemplu. Poți pune emoție în mesaj alegând o parte importantă a mesajului pe care vrei că ascultătorii să îl rețină și o emoție cu care vrei să o asocieze.
Poate vrei că ei să se simtă inspirăți, motivați, poate determinați sau apreciați, încurajați sau altceva. Pe urmă, folosește tehnicile amintite care sunt canale ideale pentru a inspira emoție. Crează o emoție sau spune o poveste care include emoția care vrei că ascultătorii să o simtă.
4. Foloseste tonul potrivit
Cine este audiență mea? De ce sunt aici? Ce așteptări au? Trebuie să știi răspunsurile acestor întrebări înainte de a începe să îți gândești speech-ul. A avea un discurs eficient înseamnă a ști ce așteptări au cei din sala și să satisfaci acele așteptări. Pentru a face acest lucru, trebuie să adopți tonul potrivit.
Uită-te la mesajul tău. Se potrivește cu spiritul evenimentului? Va scoate ce este mai bun din oamenii din sala? Dacă vorbești în cadrul unui eveniment profesional, încearcă să fii jovial și totodată profesional. Poetul Maya Angelou a notat “am învățat că oamenii vor uită ce ai spus, oamenii vor uită ce ai făcut, dar oamenii nu vor uită niciodată cum i-ai făcut să se simtă”. Chiar dacă audiență uită tot ce ai spus, consideră speech-ul tău un succes dacă oamenii au plecat cu zâmbetul pe buze. Este un mesaj în sine, și unul pe care îl vor împărtăși.
5. Păstrează mesajul simplu
Adevărata provocare constă în a reuși să comprimi esența mesajului într-o singură propoziție sau frază memorabilă, pe care să o repeți la momete cheie. Unul din exemplele cele mai cunoscute în acest sens este discursul lui Martin Luther King Jr. „I have a Dream.” Vei putea observa că repetiția e folosită adesea în comunicarea de calitate.
Fă-ți mesajele mai memorabile oridecâte ori vei ține un discurs public sau vei vorbi unui grup mai restrâns de oameni. Dacă ascultătorii tăi vor reține mai mult, impactul tău va crește și ei vor împărtăși mesajul cu alte persoane întărindu-ți reputația.
Finalul....ultima impresie pe care o lași celor din sală. Încearcă să închei prezentarea cu ceva memorabil, ceva care să impresioneze și să ofere celor din sala o recapitulare, sintetic, a celor mai importante lucruri din speech. Încheie pe un ton optimist, împărtășește o scurtă poveste de succes. Spune-le oamenilor să acționeze.
Finalul va fi ultima impresie și cea despre care vor discuta oamenii atunci când vor ieși pe ușa
Care este cel mai mare păcat al vorbitului în public? Să încerci să spui prea multe, prea mult timp. Atenția audienței începe să dispară în mod normal după doar câteva minute. Pe măsură ce trece timpul și tu ești tot pe scenă, cu atât vor crește șansele să faci greșeli. Așa că spune ce ai de zis, ia în calcul sfaturile anterioare, apoi așează-te la locul tău. Nu uită – este timpul lor, nu al tău.
Dacă vrei metode aplicate, procedee și tehnici pentru a fi memorabil în orice proces de comunicare, pentru a elimina tracul și să atragi prin procesul comunicării îți recomandăm să arunci o privire peste masterclass-ul lui Cristi Brancu. AICI