Daniel Metz: În 10 ani vom avea un centru de cercetare care va concura cu cele din SUA și Japonia

Daniel Metz: În 10 ani vom avea un centru de cercetare care va concura cu cele din SUA și Japonia

Clujul este liderul României în ce privește dezvoltarea companiilor de tehnologie. Transilvania a devenit un pol de dezvoltare pentru cei care investesc în zona de dezvoltare a tehnologiei, mulți dintre investitorii de aici fiind printre pionierii în anumite domenii în țara noastră. Este și cazul lui Daniel Metz, unul dintre pionierii IT-ului din România și cel care a pus bazele companiei EBS România, companie care a fost achiziționată de gigantul NTT Data. Cu ocazia Cluj Business Days 2018, am vorbit cu Daniel Metz, unul dintre partenerii de cursă lungă ai Cluj Business Days, despre lecțiile învățate din trecutul companiei care a făcut istorie la Cluj și în România, precum și despre cum vede viitorul atât pentru companie, cât și pentru societatea românească.

Cum a fost începutul NTT DATA în România? Cum se vede acest început acum, care au fost principalele lecții pe care le-ați învățat?

Începuturile companiei, care atunci se numea EBS România, au fost dominate de multe întrebări şi căutări induse de noutatea absolută a acestui model de business în Cluj-Napoca, dar şi în Transilvania, în general. Important a fost să avem un răspuns pentru fiecare provocare şi să ne asumăm acel răspuns, aici incluzând mai ales consecinţele. Spun asta pentru că, spre exemplu, legislaţia românească nu era încă pregătită pentru a găsi un tratament corespunzător actelor contabile pe care le generam. Când am încasat din Germania contravaloarea primei facturi de servicii informatice, angajatul responsabil de contul nostru bancar ne-a rugat să-i ducem ”Declaraţia Vamală de Export”, în baza căreia puteam accesa suma respectivă din cont. Ne-au trimis la organismul vamal din Cluj, care a dat din umeri, întrebând dacă am exportat calculatoare cu TIR-ul pentru că în acest caz ar trebui să existe un document de acest gen. Cu toate acestea percepţia mea este că am găsit rapid şi pragmatic soluţii la toate provocările apărute. Parcă întreaga societate era mai romantică, mai visătoare. Erau acceptate şi soluţii pe jumătate. A fost o fază a căutării de răspunsuri. Am învăţat să avem încredere. Am învăţat că acolo unde sunt probleme se găsesc şi soluţii. Am mai învăţat că de multe ori în viaţă trebuie să ai capacitatea de a improviza, de a găsi soluţii în timp real. Atitudinea trebuie să fie potrivită. Restul vine de la sine.

Generarea de profit, obiectiv secundar

Cum a evoluat compania, ajungând să fie acum în Top 10 cele mai mari companii de IT din România?

Am avut de la bun început un model de business bazat pe creştere. Şi acum sunt convins că o companie de IT care nu creşte, va avea probleme de sustenabilitate a business-ului pe termen mediu şi îndelungat. Am pus într-un plan secundar generarea de profit şi ne-am concentrat pe găsirea de idei pentru creşterea volumului vânzărilor. Un prim secret l-a constituit construirea timpurie a structurilor manageriale necesare fiecărei etape de creştere. Creşterea nu are voie să conducă la riscuri, la probleme de calitate, la tensiuni şi escaladări la clienţi. Un alt secret este acela al unei relaţii foarte strânse cu clienţii noştri. Am încercat să fim foarte transparenţi şi predictibili pentru clienţii noştri. Nu de puţine ori clienţii noştri externi m-au implicat în validarea strategiei lor de dezvoltare. Am crescut împreună cu aceşti clienţi. Ne-am oferit reciproc energia, încrederea şi entuziasmul necesare dezvoltării rapide.

Am îndrăznit să facem lucrurile altfel şi am învăţat în permanenţă de la clienţii noştri. Creşterea a venit de la sine, pe acest fundament de valori puternic ancorate în ADN-ul companiei noastre.

Inovația este cuvântul cheie în organizație

Cuvântul care stă la baza strategiei de business a companiei este ”inovație”. Cum se traduce acest cuvânt în viața de zi cu zi a angajaților companiei și în planurile de viitor?

Încă de la început am învăţat că deşi suntem o companie de IT, de tehnologie, inovaţia în cadrul organizaţiei poate să genereze valoare adăugată semnificativă, optimizând în permanenţă structurile şi procesele companiei. Perfecţionarea permanentă a felului în care se fac lucrurile în cadrul companiei are la bază inovaţia de tip organizaţional. Am ancorat puternic în companie acest principiu conform căruia, pe lângă inovaţia de tip tehnologic, există şi inovaţia de tip organizaţional, care ne stă tuturor la îndemână. Prin aceasta am generat sinergii multiple, am generat valoare adăugată pentru noi şi pentru clienţii noştri.

Desigur, acordăm o atenţie mare inovaţiei tehnologice. Avem în cadrul companiei un departament de R&D, avem laboratoare în care pot fi construite prototipuri. Avem concursuri de idei şi ne implicăm în proiecte de tip inovativ la nivelul lumii academice sau în comunitate. Îmbinarea inovaţiei tehnologice cu cea organizaţionala este o caracteristică fundamentală a companiei noastre.

Pentru a reuși, trebuie să ieșim din zona de confort

Într-o perioadă în care Clujul depășește Capitala la capitolul dezvoltare, cum vedeți viitorul NTT DATA în Cluj și în România?

NTT DATA este o companie cu o viziune pe termen îndelungat. Viziunea concernului nostru are mult de a face cu viitorul. Un viitor globalizat, integrat, în care fiecare entitate a concernului îşi are locul bine stabilit. În România avem condiţii foarte bune de dezvoltare. Desigur că nu întotdeauna găsim în piaţă resursele umane necesare pentru un proiect sau altul. Desigur că de multe ori ne-am dori ca absolvenţii de învăţământ superior să aibă mai multe cunoştinţe. Desigur că o provocare continuă o reprezintă creşterea rapidă a costurilor operaţionale. Sumarizând însă, constatăm că avem condiţii cadru foarte bune pentru a ne lupta, pentru a scrie viitorul industriei IT în România. Pentru ca acest lucru să se întâmple, trebuie să îndrăznim mai mult. Trebuie să ieşim din zona de confort şi să căutăm în permanenţă acceleratori de business, pieţe noi cu clienţi noi.

Ați fost una dintre companiile care au sprijinit cu burse antreprenorii din Cluj care s-au înscris pentru 1NSPIRING Day la Cluj Business Days 2018. Cum vedeți viitorul antreprenoriatului în Cluj și în România? Credeți că este important că marile companii să se implice în dezvoltarea mediului antreprenorial?

Istoria de după Revoluţie a adus conceptul de antreprenoriat într-o zonă de semi-obscuritate din punct de vedere al percepţiei la nivel de societate. Cu toate acestea, a crea locuri de muncă sustenabile, bine plătite, este cea mai nobilă realizare la nivel de societate.
Crearea unui ecosistem de companii mici şi mijlocii viguroare, curajoase, incisive, constituie fundamentul oricărei economii puternice. Trebuie să înţelegem că locurile de muncă stabile pe termen îndelungat generează prosperitate. Prosperitatea generează alte locuri de muncă, generează perspective pentru oamenii tineri. De aceea este responsabilitatea noastră, a tuturor, de a sprijini demersurile antreprenoriale. Oamenii care îndrăznesc să înfiinţeze o companie, oamenii care îşi riscă situaţia materială investind într-o companie trebuie să fie valorizaţi la nivel de societate, trebuie să fie sprijiniţi.

În 10 ani vom avea un centru de cercetare care va concura cu cele din SUA și Japonia

Dacă ar fi să facem un exercițiu, am putea face o comparație cu perioada din urmă cu 10 ani? Cum a fost evoluția companiei și cum vedeți evoluția pentru următorii 10 ani? Ați putea face această comparație și pentru societatea românească?

Fiecare perioadă a avut părţile sale pozitive şi mai puţin pozitive. Desigur că societatea românească a evoluat mult în ultimii 10 ani. Din punct de vedere tehnologic, cred că putem vorbi despre un adevărat salt în viitor. Societatea, dar şi economia au trecut printr-un proces de maturizare. Se împlinesc 10 ani de la prima criză economică gravă după Revoluţie. Probabil că anumite greşeli nu se vor mai face. Dar probabil că vom face altele. Important este însă să îndrăznim să mergem mai departe, cu încredere şi optimism. Încrederea, optimismul, profesionalismul, curajul de a face lucrurile altfel sunt definitorii pentru evoluţia NTT DATA România în viitor.

Mi-aş dori ca în 10 ani NTT DATA Romania să fie o ”piatră de hotar” a industriei de IT din România. Mi-aş dori să ajutăm societatea românească în implementarea unor sisteme informatice care să ne facă viaţa mai uşoară, să ne adresăm cu încredere instituţiilor publice, să trăim liberi.

Cred cu tărie ca în 10 ani NTT DATA România va opera un centru de cercetare comparabil cu cele existente astăzi în SUA sau Japonia.

Mai cred că vom avea nişte angajaţi mândri de ei şi de compania în care lucrează. Consider că societatea românească se afla la o răspântie de drumuri. Tensiunile geo-strategice conduc la riscuri dar şi la şanse. Eu sper că de data aceasta vom reuşi să ne poziţionăm corect astfel încât, în 10 ani, să aparţinem acelui grup de naţiuni, care vor marca viitorul.

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenori