Antreprenorul şi echipa - o constantă provocare

Antreprenorul şi echipa - o constantă provocare

Ar fi extraordinar să conduci o echipă care funcționează ceas, o echipă în care toți se ajută, în care iși împărtășesc din lecțiile zilei și învață împreună? O echipă care știe să-i susțină pe cei în momente de slăbiciune și să-i învețe pe cei neștiutori... O echipă ce vanează rezultate la superlativ! Ce minunat ar fi nu- i așa, să vrei să te extinzi și să  gasești oameni de calibrul celor care ți-au fost alături de la momentul zero  și să-i multiplici cumva într-o altă locație și într-un alt context?

Unii dintre dvs ati spune ca visez frumos... și noi toți știm că nimic nu se obține fără mult efort din partea liderului și că atunci când vine vorba de oameni, necunoscutele și spontaneitatea factorului uman ne pun uneori în situații mai greu predictibile pentru care nu am pretenția să emit rețete astăzi însă cu voia dvs,  o să-mi exprim cateva puncte de vedere.

Deunăzi am întrebat un grup de antreprenori romani cu experiență între 5 si 20 de ani în spațiul antreprenorial românesc: ”Dragilor, dacă ar fi să faceți un top al  provocărilor  pe care le-ați avut legate de echipă/oameni/ resurse umane - care ar fi acelea?  Răspunsurile au venit spontan iar în topurile provocărilor s-a regăsit - de ce nu mă mir - recrutarea oamenilor potriviți!

Un antreprenor în zona de consultanță a spus: ”Recrutarea oamenilor potriviți pentru o companie cu stil antreprenorial în care nu număram bifele pe proiecte, ci rezultatele validate de client - asta este cea mai mare provocare!”

Altul a spus: ”Faptul că nu operăm neapărat cu un job description și că,  de multe ori angajatul trebuie să înțeleagă că are puterea să-și modeleze rolul. Nimeni nu iți dă nimic, trebuie sa creezi totul!

”Oameni fără inițiativă, fără curajul deciziei și fără realizări notabile anterioare ..” a menționat un altul.

Dupa ce am angajat sute de oameni în interviuri face to face în România, India sau China ori  remote  din cabine video din cine știe ce mall din Asia, pot spune cu tărie că,  pentru un lider, procesul de recrutare trebuie să semene puțin cu cel prin care colectăm obiecte de artă.

Iată cateva idei:

  1. Liderii trebuie să-și ia timpul de a recruta strategic, să fie curătorii unei echipe  ai cărei membri sunt  suficient de buni ca să rămână, iar dacă nu sunt încă suficient de buni - vor primi ajutor ca să devină excelenți. Creați așadar  echipe care nu numai că înțeleg ceea ce faceți în business, dar foarte important - ințeleg și de ce o faceți!
  2. Fiți exclusiviști! Abordați-vă candidații țintă după ce îi precalificați prin reclame care spun clar de ce calități au nevoie și ce cerințe sunt necesare ca să lucreze  într-o firmă ca a voastră. Aranjați ”walking interviews”  în care îi luați pe candidați într-un tur prin firmă, le puneți întrebări, le sondați așteptări, nivelul de dedicare  și obiectivele pe termen lung.
  3. Nu acționați ca un atotputernic care va decide a doua zi cine trece și cine nu, ci priviți-i mai degrabă pe acești candidați ca posibili parteneri ce vă vor ajuta să operaţi și să vă creșteţi business-ul!
  4. Înainte de a lua decizia finală, asigurați-vă că ați cerut ceva referințe și întrebați-i ce-i va reține aici, pe termen lung. Îndemnați-i să fie onești cu așteptările lor - dacă stiţi ce recompense aşteaptă poate veţi putea face ajustarile necesare: mai multe zile de vacanţă? Oportunități de avansare în carieră? Program flexibil? Fără micromanagement? Un salariu bun? Setarea unor așteptări corecte încă de la început construiește o fundație pe termen lung şi o relație șef/subaltern sănătoasă.

Nu există răspunsuri magice aici când vine vorba de angajarea oamenilor potriviți.  Dacă cineva ar găsi formula magică prin care recrutăm angajați implicați sşi motivați - ar face milioane. Un business mic/mediu este ca o familie, şi ca multe familii, acestea merg bine sau pot fi disfuncționale.  Dacă în companiile mari, provocarea resurselor umane implică destul  de multă politică și proceduri, într-un mediu antreprenorial, când vine vorba de echipă, vorbim de personalități compatibile și de aptitudini. Personalitatea fiecarui membru al familiei poate avea un impact mare asupra armoniei şi productivității în business. Cheia stă în a învăța cum să gestionezi aceste personalități și să-ți adaptezi stilul de management.

Despre celelalte provocări legate de echipă și menționate de antreprenorii intervievați de mine, voi detalia mai mult într-un articol viitor - așadar continuați să mă citiți aici http://www.businessdays.ro/Blog și pe blogul meu personal www.amaliasterescu.ro

Mult succes!

 

Articol scris de Amalia Sterescu, Sr. Business Consultant, Fondator Outsourcing Advisors si Public Speaking School, specializat pe industria de outsourcing/call center cu ample competenţe în business coaching şi public speaking, cu peste 16 ani de experienţă în leadership şi nenumărate specializări în outsourcing şi insourcing, în industriile Telecom şi IT&C. Este speaker permanent Business Days, este membră a European Professional Women Network și a International Association of Outsourcing Professionals. Pentru cei care au participat măcar o dată la conferinţele ei, Amalia Sterescu este mult mai mult decât atât: e un profesionist vizionar, care şi-a transformat pasiunea şi experienţa în misiune - aceea de a forma personalităţi puternice, de a lustrui talente şi a desăvârşi echipe, de a construi strategii şi de a identifica oportunităţi, chiar şi pe mările învolburate’. “View. Vision. My Mission” Motto: ‘Were I a Roman Catholic, perhaps I should on this occasion vow to build a chapel to some saint, but as I am not, if I were to vow at all, it should be to build a light-house.’  ― Benjamin Franklin. De ce? Pentru ca acum mult timp am decis să”nu fiu copacul la umbra căruia nu crește nimic” mi-am dorit să pot să-i inspir pe alții cu experiența mea, să-i pot ghida în timp de furtuna sau pe mari liniștite – asemenea unui far. Hobby-uri? "Munca mea curentă la proiectele mele e cel mai mare hobby al meu și pot să mă consider o fericită."

 

Vezi mai multe articole din categoria: Business Development