Dan Mocanu: 99% din antreprenori isi amintesc de inovatie cand este prea tarziu

Dan Mocanu: 99% din antreprenori isi amintesc de inovatie cand este prea tarziu

Dan este arhitect de inovație, un catalizator pentru creșteri accelerate în afaceri prin dezvoltarea de strategii de produs și modele de business de tipul pionier care redefinesc jocul la nivel de industrie și leadership. Este practician acreditat Blue Ocean Strategy și are peste 500 de ore de coaching cu antreprenori, manageri și middle-manageri. A trăit 17 ani în Statele Unite unde a lucrat la Microsoft, iar din 2004, după întoarcerea sa în țară, a generat performanță cu sute de antreprenori, executivi, manageri seniori și persoane cheie din conducerea a peste 150 de companii locale şi multinaţionale, in proiecte de dezvoltarea afacerilor prin transformarea culturii organizaționale. Veniturile suplimentare cumulate catalizate de Dan se ridica la peste 50 Milioane de Euro cu un ROI mediu de 50 la 1 și cel puțin de 10 la 1.

L-am provocat pe Dan la o discuție despre inovație și despre modul în care companiile pot crește cu ajutorul inovației, ajungând la beneficii #wow pentru companie și pentru oameni:

Business Days: Cat de importanta este inovatia in mindsetul de business?

Dan Mocanu: Inovatia este esențiala pentru oricine isi doreste crestere. Fie ca este vorba despre cresterea veniturilor sau/si a profitului, a cotei de piata, a satisfactiei clientilor, sau dezvoltarea angajatilor, daca exista crestere este semn bun ca oferta este inovatoare si cu rost, ca este de interes in piata, cumparatorii votand cu banul. Daca nu exista crestere sau cresterile sunt mici furnizorul de valoare este in declin pana la irelevanta. Fara crestere o companie sau o organizatie este in involutie fara vitalitate. Lipsa cresterii este un semn ca oferta nu este relevanta si ca ii lipseste inovatia cu rost. Un marker decisiv de crestere sau lipsa ei este daca in decizia de alegere sau nu a produsului sau serviciului oferit pretul joaca un rol esential. Daca da, este timpul de inovat rapid cat timp afacerea mai este viabila.

Business Days: Cum putem integra inovatia in viata de zi cu zi a unei companii?

Dan Mocanu:  Inovatia poate deveni un stil de viata intr-o companie sau felul obisnuit de a face lucrurile daca exista oportunitati de a:

  1. capta feedback din piata pentru a elimina sau reduce neplacerile atat ale cumparatorilor de azi dar si a celor potentiali neexplorati sau bagati in seama;
  2. intensifica aspectele apreciate de cumparatori si de a oferi cea mai buna experienta de contact cu produsul sau serviciul oferit;
  3. crea utilitati noi inspirate din asteptarile neimplinite ale clientilor si din grupurile de nonclienti, acele oceane nebagate in seama de industrie care se bucura de aceleasi utilitati in alternative si substitute.

Si cel mai important aspect este ca Inovatia sa faca parte din toate procesele de schimbare din organizatie de la nivelul de design de produs pana la designul de cultura organizationala. Inovatia sa fie primul pas.  “De ce vrem sa schimbam ceva?” “Cum facem sa ne diferentiem si sa fim mai buni?” Intrebarile de inceput de “design” si intreg procesul de design sa fie parcurs fara sa se taie colturi sau sa treaca peste el cu totul. Exemplu “hai sa facem si noi x” sau “sa facem y nu ca z”, “ii dam drumul si ajustam din mers” etc.

99% din antreprenori fac bypass la aceasta etapa, sau isi amintesc de ea cand este prea tarziu dupa ce au investit resurse, timp si bani in produse neviabile care puteau fi validate in faza de design pana se se fi investit vreun ban in productie.

Business Days: Care sunt procesele asupra carora va avea efect? Inovatia tine de cultura organizationala, de leadership ?

Dan Mocanu: Toate procesele din companie sunt impactate de inovatie: daca se inoveaza in produs, va trebui inovat atat in toate aspectele legate de productie, servicii si distributie (livrare).  Impactul inovatiei va fi clar asupra Oamenilor, Proceselor si Produselor. In zona de leaderhip inovatia cere gandirea de tip strategic si de arhitectura de strategie. Daca leadershipul este slab, strategia va fi slaba si tot ce decurge din acestea. Ca in cazul unei case… daca arhitectul este slab asa va fi si casa chiar daca este perfecta realizarea constructiei.  Toate constructiile memorabile au arhitecti memorabili.

Business Days: Inovatia in mindsetul de business se va rasfrange si asupra echipei – cum se va intampla asta?

Dan Mocanu: Stiati ca Microsoft a creat peste 12,000 de milionari dintre angajatii sai? Eram si eu la un pas sa fiu milionar daca nu venea 11 septembrie 2001…

Daca compania este inovatoare, va avea cresteri profitabile substantiale, va deveni bogata si isi va permite sa faca tot ce face la cel mai inalt si valoros nivel.

Oamenii vor avea beneficii wow dar cel mai important lucru se vor dezvolta lucrand la produse si servicii care chiar conteaza si fac o diferenta pentru oameni, poate chiar sa le schimbe viata.

Intr-o cultura care are respect pentru inovatia cu rost si care traieste in abundenta multe din problemele celorlalte firme pur si simplu nu apar sau sunt irelevante: “nu gasim oameni”, “oamenii nu fac ce li se spune”, “oamenii nu au initiativa”, “trebuie impinsi de la spate”, “oricat le dai nu le ajunge”, etc. etc.

Cand exista crestere atat pe dinauntru (dezvoltarea angajatilor) cat si pe dinafara (in piata) echipele vor dezvolta o cultura de preventie si proactivitate in procesele de schimbare la toate nivelele de management si in toate functiunile cheie ale unei companii sau organizatii.

Energia si talentul angajatilor vor fi puse in valoare prin crearea de utilitati cu rost care duc la cresteri profitabile, dezvoltarea potentialului la nivel de individ, echipa si companie. Noul “obisnuit” va fi o cultura care dezvolta agilitatea impreuna cu abilitatea de a anticipa miscarile din piata.

Business Days: Sunt antreprenor si vreau sa folosesc inovatia pentru firma mea. Care sunt etapele pe care ar trebui sa le urmez? Ce actiuni ar trebui sa intreprind?

Dan Mocanu: Din perspectiva inovatiei in valoare sau utilitate oferita de Blue Ocean Strategy inovatorii care doresc sa creeze produse si servicii de pionierat parcurg urmatoarele etape:

Prima etapa este “trezirea”, un proces de intelegere a pozitionarii in raport cu concurenta a portofoliului de azi de produse si servicii din perspectiva inovatiei in utilitate; identificarea produselor de tipul pionier care au cresteri profitabile care fac concurenta irelevanta, apoi cele “best in class” recunoscute in piata ca fiind cele mai bune dintre si in cele din urma pana la produsele de tipul “me too” care au un grad foarte ridicat de concurenta si unde este bataia pe pret.

A doua etapa este “explorarea” pietelor cu adevarat noi, unde nu exista concurenta astazi, formate din acei cumparatori care astazi nu sunt bagati in seama, fie ca sunt nesofisticati,  sau folosesc marginal produsele, nu isi permit sau prefera alternativele, asa numitii nonclienti de astazi. Nonclientii sunt sursa cresterilor profitabile.

A treia etapa este “inovatia” procesul de eliminarea si reducere a “durerilor” sau neplacerilor induse de industrii asupra cumparatorilor de astazi si crearea si intensificarea de utilitati noi care fac ca oferta sa fie wow, indispensabila la un pret accesibil si la cost scazut pentru nonclientii de azi sau pietele noi virgine.

A patra etapa este “validarea” procesul prin care noile utilitati sunt validate cu oceanele noi de nonclienti si clienti.

Fiecare etapa are un proces propriu cu instrumente si metodologie proprie.

Business Days: Cum schimba inovatia parcursul unei companii?

Dan Mocanu: Lipsa inovatiei indreapta compania spre o companie nonprofit cu forma juridica de SRL care marcheaza inceputul lipsei de viabilitate urmata de lipsa relevantei in piata si falimentul sau iesirea din piata.

Semnele declinului sunt scaderea veniturilor, cresterea costurilor, dificultatea de pastra si atrage talent, investitii majore in marketing care nu duc la conversie, etc.

Prezenta inovatiei poate duce la crearea de piete noi, de utilitati noi care redefinesc industrii si schimba traseul companiilor (vezi iPod, iPhone, iHealth, IKEA, UBER si AirBnB), la o cerere nou creata in piata si la diferentiere la cost scazut.

Inovatia duce la o schimbare de macaz decisiva spre abundenta si vitalitate, lipsa ei duce la opusul acestora, la saracie si chin.

Business Days: Este inovatia calea spre succes?

Inovatia este cea care decide intre castigatori si perdanti. Nu exista succes fara inovatie.

Studiile spun ca pentru a mentine competitivitatea unei companii pe piata, este nevoie de promovarea unei culturi organizationale bazate pe inovatie.
Ai lucrat cu multe companii care au avut cresteri fulminante cu ajutorul Blue Ocean Strategy. Care sunt punctele comune ale acestor companii?  Care au fost provocarile cu care s-au confruntat?

Adevarat, daca nu se creeaza o cultura bazata pe inovatie, inovatia de tipul “hei rupist” nu functioneaza.

Ce inseamna crestere fulminanta depinde de la caz la caz de exemplu: o companie care are 0 millenials azi si isi doreste o echipa de millenials si intr-un an ajunge la 40% din efectiv, sau o companie care isi creste venitul cu 30% peste cel planificat intr-o piata in care nu exista crestere, sau o companie care si-a marit cifra de afacere de 7 ori intr-un an.

Fulminant este si tranzitia de la zero la 1 adica de la nimic la foarte mult intr-o piata in care toata lumea este la zero.

Toate aceste companii au avut in comun respectul de a pune timpul, energia, banii si resursele pentru etapa de design a schimbarii pentru a se asigura ca pun un inceput bun schimbarii.

Obstacolele in calea inovatiei disciplinate sunt de tipul: stingerea focurilor din operational si lipsa de timp pentru strategie, sau pur si simplu lipsa unei strategii si a necesitatii unei strategii. Cele mai multe companii care nu fac programe de inovatie pe bune sunt in filmul: “invatam de la clienti”, “ne uitam la concurenta”, “stim noi mai bine”, “asta este piata”, “nu sunt bani”, “nu sunt oameni”.

Un alt obstacol mai subtil este ca si cei care doresc sa inoveze astazi se lovesc de strategii depasite care oferte “noi” care sunt de fapt imbunatatiri mai mari sau mai mici la ceea ce exista si nu ofera un proces de inovatie care sa duca la produse si servicii de tipul pionier. Hackatoanele sunt un exemplu de inovatie limitata la imbunatatiri. Brainstormingul nu duce la schimbare de paradigme ci la imbunatatiri marcate prin diferentieri incrementale.

Astazi, Blue Ocean Strategy este singura strategie de design de produs si model de business care ofera un cadru complet de inovatie in valoare sau utilitate la cost scazut, singura optiune care duce la cresteri profitabile si diferentiere si care fac concurenta irelevanta.

Business Days: Intr-o perioada de criza, este indicat sa faci switch spre inovatie si sa incepi un proces de transformare a companiei cu ajutorul acesteia?

Depinde de gradul de viabilitate a afacerii…Perioada de criza este o mare oportunitate pentru cei care ofera valoare pentru ca piata se curata de nonvalori si cei care ofera valoare se pot bucura de o piata in crestere parasita de cei care nu ofera valoare.

Daca inovatia ar fi viagra, ar dura 1-2 ani pana cand se vad efectele care dureaza 3-5 ani. Deci cei care fac schimbarea de macaz spre inovatie trebuie sa fie viabili pentru un orizont de timp de 1-2 ani.

 

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat
Etichete: Dan Mocanu