În ultimii 15 ani, profesorul Stuart Read a studiat antreprenorii și a explorat felul în care funcționează gândirea lor. Crede că aproape tot ceea ce învățăm sau citim în literatura economică despre cum să începi și să crești o afacere corespunde puțin sau deloc cu felul în care antreprenorii funcționează, de fapt. Mai jos, câteva selecțiuni din discuția pe care am purtat-o cu Stuart Read la începutul lunii septembrie.
de Andreea Roșca, Mona Dîrțu
Suntem învățați că orice afacere începe cu un business plan, cu cercetare de piață, cu goana după finanțare. Este acesta felul în care au început antreprenorii pe care i-ați studiat?
Dacă împărtășești convingerea economiștilor, cum că o oportunitate este ceva ce există deja și trebuie doar descoperită, măsurată și exploatată, atunci singura treabă a antreprenorilor este să plece în cautarea acestor oportunități. Acesta e modelul antreprenorial bazat pe planificare. În cazul acesta, un plan de afaceri e foarte important. Oportunitatea poate fi măsurată și cercetată. Descoperirea impotantă este că, în realitate, antreprenorii sunt convinși că oportunitățile există pentru că ei le-au creat.
Ar fi, deci, mai eficient să eliminăm planul de business din viața antreprenorilor?
Nu cred că economiștii se înșeală cu totul. Până la urmă, există o grămadă de oportunități care pot fi descoperite prin cercetare și cel puțin la fel de multe care nu au existat înainte de a fi create de un antreprenor. Dacă lumea este predictibilă, o poți anticipa prin cercetare. În acest caz, un plan de business sau o cercetare de piață funcționează foarte bine. Dacă vrei să deschizi un salon de frumusețe similar cu altele care există deja, e firesc să examinezi piața, să înțelegi clienții și demograficele, cum operează un astfel de business și să folosești toată informația ca să faci un plan de afaceri. Dar dacă îți spui “Stai puțin, vreau un salon diferit de tot ceea ce există deja” va fi foarte dificil să găsești suficiente date pentru un plan și îți va trebui altă metodă. Ai nevoie de alte instrumente. Effectuation este pentru acei antreprenori care doresc să construiască ceva foarte, foarte diferit de ceea ce există deja.
Așadar, dacă am o idee despre ceva complet nou, e mai puțin eficient să lucrez cu un business plan. Dincolo de timp, care este totuși, marele avantaj al Effectuation?
Tot ceea ce vedem azi în lumea antreprenorială – competiții de planuri de afaceri, capital de risc și tot ceea ce asociem cu acest domeniu – e bazat pe ideea că ai un plan și, o dată ce îl ai, tot ceea ce îți trebuie sunt banii. Din momentul în care ai banii, vei avea succes. Știm cu toții că nu e adevărat. Effectuation îți dă o alternativă: nu trebuie să ai un business plan, mai ales dacă creezi o afacere pe care nimeni altcineva n-a încercat-o înainte. Principiul pierderii acceptabile și cel de a începe cu resursele pe care le ai disponibile înseamnă că nu trebuie să ai o grămada de bani la început. Șansele de a reuși din prima încercare, cu prima idee, sunt minime. Dacă este să reușești, te ajută să poți încerca de mai multe ori. Effectuation îți dă mai multe șanse de succes. În loc să stai într-o cameră să scrii un plan de business, ești în lumea de afară, încercând. Și, astfel, vei ști foarte rapid dacă ideea funcționează sau nu. Treci mult mai repede la următoarea iterație și cheltuiești mai puțini bani pe prima idee. De fapt, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să ieși din birou și să vorbești cu oameni, să îți testezi ideea. O idee nu valorează nimic până când cineva o “cumpără”. Asta este una dintre marile diferențe între ceea ce susține teoria clasică și felul în care acționează, de fapt, antreprenorii.
Care este cel mai important sfat pe care l-ați da tinerilor antreprenori?
Să facă puțină antropologie. Să testeze ideile și produsul în viața reală, să înțeleagă cum îl folosesc clienții, ce nevoi au, cum poate fi îmbunătățit. Să meargă în lumea reală și să încerce, cu oameni reali. Singura mea mare dorință este să vedem mai mulți oameni capabili să exercite mai mult control asupra propriei situații, mai ales financiar. Să fii capabil să controlezi ceea ce faci profesional, îți dă o enormă cantitate de control asupra vieții personale. Nimeni n-ar trebui să stea blocat într-o slujbă pe care o urăște.
Stuart Read este profesor de management strategic la Willamette University, în Statele Unite. A dezvoltat, împreuna cu profesorul Saras Sarasvathy, metoda Effectuation, bazată pe studierea felului în care antreprenorii decid și acționează în viața reală.
----
Andreea Roșca și Mona Dîrțu, co-autoare ale “Cei care schimbă jocul” - prima carte despre cum gândesc, decid și acționează antreprenorii români - au lansat în septembrie atelierul de gândire antreprenorială Effectuation. Cu sprijinul și asistența prof. Stuart Read, unul dintre co-autorii metodei Effectuation, Mona și Andreea au conceput un spațiu de învățare experiențială în care principiile teoretice sunt ilustrate prin cazuistica românească pe care cele două autoare au extras-o din peste 100 de ore de interviuri față în față cu fondatorii City Grill, Medlife, Betty Ice, Dedeman, Fan Courier, Mobexpert și BitDefender.