A privit în ochi insolvența. Acum amenință liderii pieței

A privit în ochi insolvența. Acum amenință liderii pieței

Producătorul român de blocuri ceramice Cemacon țintește prima poziție pe piața de cărămidă din Transilvania, este unul dintre principalii producători din industrie, are o cotă de piață de 16% la nivel național și a raportat o cifră de afaceri de 48 de milioane de lei pentru anul trecut. În urmă cu patru ani, căuta soluții pentru a evita drumul spre insolvență.

Cemacon are o istorie de peste 45 de ani. Înființată în 1969 la Zalău, întreprinderea a fost privatizată integral în 1999. Anii ce au urmat n-au fost unii ușori. Managementul și acționariatul companiei au căutat  moduri de a extinde afacerea și au luat unele decizii nepotrivite în contextual vremii. Una dintre ele, aceea de a contracta un credit de 26 de milioane de euro pentru a construe o nouă fabrică în Recea, lângă Zalău, s-a dovedit extrem de nesănătoasă. Datoria companiei a ajuns să depășească de cinci ori cifra de afaceri și să pună Cemacon într-o situație clară de supraîndatorare.

Soluția a venit din exterior. În 2010, la cârma companiei a venit Liviu Stoleru, un manager cu experiență în industria producătoare de cărămidă și în restructurări de business. „În 2010, aveam o fabrică automatizată integral, cu cea mai mare și mai modernă linie de producție din Europa de Est, dar cu o capacitate de producție prea mare pentru cererea din piață, cu o rețea de distribuție redusă, o echipă demotivată și un portofoliu de produse depășit. Ne aflam într-o situație foarte dificilă. Trebuiau luate măsuri radicale, care să zguduie din temelii compania“, spune Liviu Stoleru, CEO și președinte al Consiliului de Administrație Cemacon.

Primul pas a fost reorganizarea operațională. Liviu Stoleru a restructurat echipa, a adus manageri tineri, profesioniști, capabili să transforme compania. A urmat extinderea forței de vânzări și optimizarea distribuției. Rețeaua de parteneri se limita în 2010 la 10 distribuitori în trei județe. În patru ani, a fost extinsă la 150 de parteneri în 27 de județe.

Portofoliul de produse era depășit și foarte asemănător cu oferta generală din piață. „Era nevoie să venim și aici cu o schimbare radicală, o revoluție. Nu mai puteam vinde aceleași produse, pe o piață în scădere, care începuse să se diferențieze doar prin discounturi, nu prin beneficii“, povestește Liviu Stoleru. Calea pe care a mizat, și care s-a dovedit câștigătoare, a fost cea a inovației Așa că, în 2013, au creat un portofoliu complet nou de blocuri ceramice, cel mai performant din acest moment de pe piața de cărămidă din România: EVOCERAMIC.

În tot acest context, marcat de transformări, creștere, evoluție pe o piață în scădere, Cemacon avea o povară financiară majoră prin creditele contractate. Reorganizarea și performanța operațională au demonstrat potențialul businessului și au susținut negocierile pentru reorganizarea financiară. În 2011, alături de specialiști în reorganizări de business din cadrul CITR Group, conducerea companiei a demarat negocieri de restructurare a pachetului de credite către bancă. Mulțumită evoluției pozitive constante, în 2013, în acționariatul companiei a intrat fondul de investiții finlandez KJK Fund II, dovedind potențialul businessului și dând încredere în stabilitatea acestuia șialtor investitori. Rezultatele companiei au reușit să convingă creditorul să accepte restructurarea pachetului de credite și să-l reducă la o formă sustenabilă din activitatea principală a companiei. Una dintre soluții a fost o premieră în mediul de business din România. Banca a cesionat 12 milioane de euro din datorie către un fond de investiții din Olanda, care are posibilitatea să transforme suma în acțiuni în cadrul Cemacon. Procesul de reorganizare financiară este estimat a se încheia anul acesta.

Toate aceste măsuri au readus compania pe făgașul normal și au transformat-o într-unul dintre cei mai puternici jucători din piață. Între 2010 și 2014, Cemacon și-a dublat cifra de afaceri și a câștigat constant cotă de piață, de la 6% la 16% la nivel național, în contextual în care piața a scăzut permanent, puternic lovită de criza economică. Totodată, Cemacon a reușit anul trecut să utilizeze fabrica la un nivel-record, de 88% din capacitate, în timp ce media pieței se situează între 60 și 70%. În primele trei luni ale anului 2014, compania a obținut o cifră de afaceri de 7 milioane de lei, mai mare cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Strategia Cemacon pentru anul acesta mizează pe cercetare, dezvoltarea de noi produse și consolidarea rețelei de distribuitori. „Anul acesta, avem ca obiectiv poziția de lider pe piața din Transilvania, o regiune strategic pentru noi.

Totodată, vom continua să creștem și la nivel național“, a declarat Liviu Stoleru. Cemacon a sfidat criza și s-a transformat, dintr-o întreprindere supraîndatorată, într-o companie eficientă. Este exemplul viu că profesioniștii români pot face performanță într-un mediu de business cu multe provocări.

 

Articol scris de Anca Doicin

Redactor Șef Business Days Magazine

Face parte din generaţia de jurnalişti care îşi găsea subiectele pe teren.  De altfel, nici acum, Anca spune că nu reuşeşte să scrie un articol din birou, cu o singură sursă.

Are peste 18 ani de experienţă de presă, preponderent în media de business, dar şi legal. A făcut şi presă de cotidian – Bursă, şi săptămânal – Capital, de revista – Money Express, dar şi on-line – Avocatură.com. În perioada în care Anca a coordonat această publicaţie, a dezvoltat şi coordonat o echipa de 13 jurnalişti din ţară, Avocatură.com fiind singură ce reuşea să treacă de graniţele Capitalei.

A fost implicată în proiecte, ce, la timpul lor, erau considerate inovative, cum au fost Capital Top 300 sau Capital Top 100 companii. La finele anului trecut, a fost coordonatorul echipei ce a realizat şi publicat primul număr în limba română al revistei Intelligent Life – o franciză aparţinând grupului The Economist. Nu crede în puterea inspiraţională a motto-urilor, ci în puterea comunicării.

Vezi mai multe articole - Descarca Revista Business Days

Vezi mai multe articole din categoria: Antreprenoriat & Intraprenoriat