Țara extremelor: România e pe podium în cazul prezenței afacerilor în online

Țara extremelor: România e pe podium în cazul prezenței afacerilor în online

Cu ceva timp în urmă, un nou model de business făcea furori. Toată lumea vorbea despre el ca despre marea descoperire a civilizației moderne. Iar numele spunea totul: Human to Human.

M-am amuzat teribil. Mă simțeam ca după o perioadă în care rasa umană fusese exterminată și acum asistam la marea renaștere. Omenirea își amintea că e vie. Și că e făcută din carne, sânge și emoții.

Un lucru este cert: în cazul acelor companii care aleg să fie prezente exclusiv pe internet apare o dezumanizare a relațiilor, iar această alegere nu este neapărat cartea câștigătoare.

Există companii care refuză cu încăpățânare să investească vreun ban în publicitate, cu atât mai puțin în prezența online. La capătul opus, există o serie de proprietari de firmă obsedați literalmente de imaginea lor virtuală, reprezentată fie de site-urile web, fie de conturi de companie pe rețelele de socializare.

Devine prezența în online obligatorie? Răspunsul corect este DA.

"De ce?" E simplu: pentru că este mai simplu și mai ieftin, iar comportamentele consumatorilor de produse și servicii se îndreaptă spre spațiul virtual, chiar dacă nu exclusiv. Nu încă.

Cu toate acestea, deși te ajută să ajungi dintr-un colț în altul al lumii cu o viteză fantastică, oneline-ul ridică și o serie de bariere, pentru că, în esență, livrarea și utilizarea produselor se produce de fapt în viața reală. În mediul offline. În spatele oricărei tranzacții avem de-a face cu oameni.

Și pentru că ne place să ne bazăm concluziile pe cifre, am făcut un studiu pe un eșantion de 180 de antreprenori. La întrebarea "Care sunt principalele trei canale de comunicare pe care le folosește compania ta?" au răspuns așa:

Online - Social Media - 148

Online - Publicitate plătită - 112

Offline - Materiale tipărite - 95

Offline - Direct marketing (newsletter, vânzători, teleselling, e-mail marketing) - 85

Offline - Sponsorizări și parteneriate - 47

Offline - Panouri publicitare indoor - 33

Offline - Expoziții (showroom, roadshow) - 12

Offline - Panouri publicitare outdoor - 8

În acest moment, se vede un echilibru perfect între online și offline, dar se observă și tendința clară de a adopta mai repede unul dintre canalele de comunicare digitală. Sunt însă ignorate aproape total o parte mijloacele de comunicare care pot lucra la consolidarea brandului, precum acțiunile de responsabilitate socială, reclama neconvențională (autobuz, mascote), presa tipărită sau mai bătrânele canale clasice: radioul și televiziunea.

Ce trebuie să înțelegem este că prezența noastră virtuală este o extensie a existenței noastre fizice, a acțiunilor din offline. Ne place să interacționăm cu ceilalți, să testăm, să simțim. E valabil și pentru clienții noștri, iar sfatul meu este să creăm relații reale unii cu alții.

Aruncați o privire la ce se întâmplă în industria voastră, analizați comportamentul consumatorilor voștri și alegeți mixul de comunicare potrivit, cu ROI-ul (return on investment) cel mai mare. Dar nu ignorați puterea celorlalte canale!

Despre autor:

"Am reuşit în viaţă pentru că m-am îndrăgostit întotdeauna de ceea ce am avut de făcut. Iubesc să lucrez, să dau o mână de ajutor şi din păcate nu ştiu să spun nu, fac eforturi însă în a mă educa în această direcţie."

Este filozofia după care îşi conduce compania şi în acelaşi timp este lecţia pe care o predă constant colegilor. Deşi face business de mai bine de 13 ani, spune despre sine în poziţia de antreprenor, că o face conştient de numai 3-4 ani. Crede cu tărie că educaţia antreprenorială este soluţia pentru a ne crea viitorul.

Vrei să afli Cum să oferi o experiență online și offline exceptională clienților tăi interni și externi?

Fii unul dintre cei 40 de manageri generali și directori de marketing din organizații antreprenoriale românești și companii multinaționale care participă la Ziua de business înțelept. Află mai multe detalii despre eveniment aici.

 

 

Vezi mai multe articole din categoria: Afaceri