Succesul unei companii românești în domeniul roboților colaborativi

Succesul unei companii românești în domeniul roboților colaborativi

Roboții sunt cei care vor domina viitorul – aceasta este principala concluzie a predicțiilor specialiștilor. În ziua în care presa din Statele Unite titrează că mai mulți oameni au intrat în spital după ce un robot a făcut o manevră greșită în depozitele Amazon, este din ce în ce mai evident că opiniile despre roboți vor fi mereu împărțite – pe de o parte, vor fi părerile că evoluția roboților este negativă, pentru că iau locurile de muncă ale oamenilor, pe de altă parte vor fi opiniile care vor spune că evoluția este iminentă și că oamenii trebuie să evolueze spre altceva și să îmbrățișeze eficientizarea cu ajutorul roboților.

Business Days sprijină evoluția și companiile care aduc această evoluție mai aproape de noi: în acest an la București Business Days vom avea invitați roboții colaborativi Universal Robots - distribuiți și integrați de către compania timișoreană Alfa Test, liderul de piață din CEE în acest domeniu. Pentru a afla mai multe despre acești roboți, l-am întrebat pe Marius Toader, cel care conduce Alfa Test, cum vede viitorul României în ce dezvoltarea domeniului roboților.

Roboții colaborativi, înlocuitorul oamenilor în operațiunile periculoase

Business Days: Roboții colaborativi, cei care vor fi prezenți la București Business Days – ce înseamnă exact, ce fac ei și care este diferența între aceștia și alte tipuri de roboți?

Marius Toader: Robotul colaborativ este un robot cost effective și usor de utilizat pe scară largă. Roboții colaborativi sunt destinați să mimeze mișcările brațului uman și astfel să suplinească sau să înlocuiască operatorul uman, acolo unde operațiunile sunt repetive sau periculoase. În 2005, după  studii de cercetare la Universitatea Tehnică din Odense, Danemarca,  Esben Østergaard a înființat prima firmă de roboți colaborativi, Universal Robots. În prezent, există peste 27.000 de roboți colaborativi Universal Robots instalați si numărul de roboți colaborativi vânduti se dublează în fiecare an.

De asemenea, există un trend pentru folosirea roboților logistici autonomi MIR(Mobile Industrial Robots) pentru transporturile logistice în interiorul fabricilor de producție (de exemplu, între magazia centrală și posturile de lucru).

În ce privește robotul colaborativ UR, cel care va fi prezent la București, acesta este ușor de  programat pentru că este foarte intuitiv, este ușor (are o greutate mai mică de 30 de kg), este sigur (lucrează fără protecție, împreună cu operatorul, își monitorizează forța de atingere în timp real, în fiecare axă), este flexibil (se setează și repoziționează pe un alt proces în maxim o oră). Și poate  cel mai important din punct de vedere business, investiția se recuperează în 9-15 luni.

Business Days: Trendurile din zona de HR spun că roboții vor lua locul oamenilor în anumite domenii. Cum se vede acest lucru din perspectiva dumneavoastră?

Marius Toader: Pentru a răspunde corect la această întrebare ar trebui să vedem care este perspectiva României. În Germania există acum 400.000 de autorizații de contrucții, majoritatea clădiri mari și industriale care nu pot fi executate din cauza lipsei forței de muncă. O știre din 4 decembrie titrează astfel: Germania va investi în școli pentru asistenți sociali în strainătate pentru a suplini lipsa a 35.000 de  cadre. Ce înseamnă acest lucru: Fluxul de lucrători către Europa de Vest se va acutiza. Astfel, singura șansă a firmelor românești de a crește și a celor multinaționale de a rămâne este să își eficientizeze procesele prin automatizări flexibile, pentru a-și crește competivitatea și a păstra în același timp un număr de lucrători calificați cointeresați.

Business Days: Conduceți o companie care este singura din regiune care oferă soluții complete de inspecție și testare pentru diferite companii, multe dintre ele lideri în Europa și în lume pe segmentul lor de activitate. Cum reușește o companie românească să rămână prima opțiune pentru aceste companii?

Marius Toader: Pentru a reuși, trebuie să construiești o structură care să aibă o bază și niște principii solide, nu e nimic spectaculos. Am avut șansa, ca mulți alți tineri din România, să lucrez la o companie multinațională de tehnologie. Asta m-a ajutat în activitatea ulterioară.

Principiile de bază după care mă ghidez sunt:

Knowledge - Trebuie să știi lucruri specializate dacă vrei să ai acces la clienți calificați

Credibilitate - credibilitatea se clădeste greu, dar nu are concurență

Inovarea – Cred în sintagma ”dezvoltă și inovează continuu” (Am trecut prin două fuziuni din postura de angajat – deci nu știi niciodată ce te așteaptă)

Aceste principii au fost aplicate astfel:

  1. Am decis să oferim tehnologii complementare de inspecție și testare pentru producția de plăci electronice populate, foarte selectiv. Am preferat să avem un singur tip de echipament/software pentru fiecare tehnologie de testare și să îl livrăm în mai multe țări penru a avea baza instalată, referințe și experiență
  2. Am diversificat serviciile oferite: de la service, la aplicații software de testare și realizarea de servicii de testare a plăcilor electronice populate, îmbunătățirea continua a cunoștințelor
  3. Inovare - Realizarea de inovații a fost făcută nu neapărat cu scopul obținerii de profit. De exemplu soluția de testare electrică a bordului de Duster, ultimul model,  este realizată de către Alfa Test și furnizat ca și serviciu către o companie mare de manufacturare de plăci electronice populate în România
  4. Investiția în resursa umană: Am angajat doar ingineri care au fost foarte buni sau care au devenit foarte buni și am participat la toate trainingurile de software/hardware oferite de furnizori.
  5. Investiția în tehnologie: Am investit 1 milion de euro în echipamente și software specializat ca să fim la zi cu tehnologia.
  6. Suplimentar am oferit serviciile noastre în țările din jur, fiind constienți de valoarea noastră de nișă.

În plus, viziunea asupra dezvoltării companiei a fost dată de trei aspecte: aveam cunoștințe de antreprenoriat, fiind un mic antreprenor pe toata perioada facultății și în anii de după, am văzut cum se fac lucrurile în străinatate și m-am folosit activ de conexiunile și cunoștințele accumulate. Am crezut cu tărie în oferirea serviciilor noastre în țările din jur (Bulgaria, Ungaria, spatiul ex-yugoslav) fiind constienți de valoarea noastră de nișă.

Companiile românești folosesc roboții dumneavoastră? Ne puteți da câteva exemple?

Marius Toader: 90% din robotii colaborativi sunt instalați acum în România în companii multinaționale. Firmele românești de producție au descoperit în ultimii 2 ani avantajele roboților colaborativi Universal Robots, un exemplu de succes fiind COMPA Sibiu iar principala aplicație folosită de companiile românești este deservirea CNC-urilor și a mașinilor unelte, ansamblarea  mecanică și paletizarea.

Business Days: Este inovația o componentă determinantă a evoluției unei companii?

Marius Toader: Cu siguranță, inovația este determinantă. În domeniul nostrum, inginerii buni sunt motivați de temele inovative, clienții pretențioși te pun tot timpul în fața unei posibile inovații, este singura cale de a rămâne cel mai bun.

Business Days: Cum se resimte criza din piața muncii în compania dumneavoastră? Iar dacă nu, cum ați reușit să ocoliți aceste probleme?

Marius Toader: Companiile de nișă nu ar trebui să aibă probleme cu resursa umană, iar noi suntem o companie de nișă. Realizările tehnologice încep să fie plătite bine în România. Companiile de nișă pot să ofere condiții suficient de bune. Noi, de exemplu, am relocat ingineri din Canada sau Ungaria. Există ingineri buni care își doresc să lucreze la firme inovative românești după experiențele de multinațională. Companiile românești trebuie doar să aibă înțelepciunea să plătească și să ofere condiții pentru a păstra knowledge-ul.

Business Days: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă compania dumneavoastră? Și ce faceți ca să le rezolvați? 

Marius Toader: Cred că principala noastră provocare este lipsa unei culturi antreprenoriale, învățăm din mers. Un subiect important de punctat ar fi cel legat de segmentul mic de companii românești pe care îl avem în portofoliu – nu este o concluzie plăcută și ne doare fiindcă România încă nu încurajează producția autohtonă de produse, care automat ar atrage automatizarea firmelor românești. O altă provocare este lipsa unui program instituțional de extindere a companiilor românești în străinătate. Suplinim prin fonduri și acțiuni proprii, însă nu atât de agresiv pe cât ar trebui.

Business Days: Cum se vede viitorul în domeniul roboticii și cum vedeți viitorul României în acest domeniu?

Marius Toader: România oferă extrem de multe oportunități pentru integratori. Automatizarea flexibilă este inevitabilă, cee ace creează oportunități. Numai în județul Timiș lipsesc 5000 de operatori, practic dezvoltarea este aproape sugrumată.

Business Days: SMART City este o temă actuală – orașele românești sunt în urmă la acest capitol. Cum se vede viitorul în acest domeniu din perspectiva dumneavoastră?

Marius Toader: România nu duce lipsă de acces la tehnologie sau inovație. Doar de organizare multi-anuală concentrată pe un număr limitat de proiecte publice (care să fie și cele mai logice). Eu unul sper ca recentele majorări de salarii din sectorul bugetar să se reflecte în viitor în resursa umană care să aplice cele de mai sus.

 

Despre Marius Toader:

Este absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații din Timișoara. A lucrat la companii inovative de IT și electronică între 1997 și 2001: RC Team, Comrace, GenRad, Teradyne. În 2002 a înființat compania Alfa Test, o investitie bazată pe knowledge. Astăzi compania lucreaza în 10 țări, are o cifră de afaceri estimată de 5 milioane de euro și 20 de angajati, ingineri, cu experiență medie de 15 ani în mecatronică/roboți, inspecție și testare (pentru electronic manufacturing automotive) în Romania și Bulgaria. Activitățile companiei se desfășoară principal în România, Bulgaria, Ungaria, Macedonia, Serbia și Slovenia, clienții fiind în principal firme de producție din domeniile electronica și automotive.

Vezi mai multe articole din categoria: Afaceri