Planificare și management financiar: hărți noi ca să traversezi deșertul

Planificare și management financiar: hărți noi ca să traversezi deșertul

“Am nevoie doar de 60 de secunde ca să accept sau să refuz o idee”, zice Richard Branson, cu același temperament vijelios cu care a traversat lumea cu toate mijloacele de zburat posibile. Flerul celebrului geniu dislexic, pentru care școala a fost o permanentă corvoadă, recunoaște însă că se desfășoară pe un teren teoretic și faptic de lucru. Decizia are nevoie de semne.

Pe ce te bazezi, ar întreba Moromete

Aici apare rolul artei semioticii financiare: planificarea, managementul financiar, puterea cifrelor și a prognozei. E mai mult decât limpede pentru oricine: fiecare succes major al unui business pleacă de la un crez, o idee, o sursă de inspirație mai înaltă decât simpla dorință de profit. Claritatea acestui crez ar rămâne doar o utopie fără disciplina transpunerii ideii în decizii și construcții consistente. Iar construcția fără plan este doar un Turn Babel.

Nimic nu poate avea sens, într-un orizont de profit, fără o planificare bugetară detaliată, care ar trebui să țină cont de capacități, dar și de impredictibilitate, atât a deciziilor statului – trăim în perioada Ordonanței 114, nu-i așa? -, dar mai ales în fața unei piețe dornice să absoarbă ca un burete orice experiență nouă. Ca să nu mai vorbim de posibilele decizii interne ce pot fi discutabile.

Ca o paranteză: după modelul “suflăm și în iaurt”, vă aduc aminte de povestea venerabilei (și defunctei) bănci Barings. Cea mai veche bancă comercială din Anglia, trecută prin războaiele lui Napoleon (chiar așa!), cele două conflagrații mondiale și mari crize, a fost pusă la pământ în 1995 de un “jucător”. Istoria o confirmase drept o instituție de încredere, astfel încât Regina însăși îi devenise client. Totul mergea perfect până când traderul Nick Leeson s-a transformat din posibil înger păzitor al succesului băncii în demonul distrugător.

Din 1992, Leeson a făcut schimburi speculative neautorizate care au adus, în prima fază, o groază de bani: 10% din profitul total al băncii venea de-acolo la sfârșitul lui 1993. Nick era vedeta organizației și câștigase încrederea nelimitată a șefilor de la Londra care-l considerau aproape infailibil. Doar că nu era deloc așa.
Jocurile murdare ale lui Leeson sunt deja ecranizate la Hollywood, dar dincolo de firul epic, rămâne o observație: în Barings, toata lumea știa ce ticăloșii financiare făcea Leeson, dar nimeni nu făcea apel la luciditate strategica și bugetară, ca să nu pară prostul satului. La prima vedere, avantajele păreau mai tentante decât orice abordare curată.

“Într-o lume perfectă, investitorii, membrii boardurilor și executivii au încredere deplină în declarațiile financiare ale companiei, dar din păcate, altceva se întâmplă în lumea reală”, scrie The Harvard Business Review, care pune în discuție cele două noi metode internaționale de calcul a raportării financiare: GAAP (Generally Accepted Accounting Principles), ca regulă exclusivă de lucru peste Ocean, și IFRS (International Financial Reporting Standards), folosită în peste 110 țări din lume. Cele două metode pot oferi perspective interesante, dar uneori nuanțate ale valorii și eficienței unei companii.

Esențială, vitală rămâne, fără discuție, sănătatea sistemului respirator al organizației: managementul financiar. Cântărirea cât mai obiectivă a bugetului – ținând cont, iată, de multiple provocări -, o politică de cash-flow abordată cu mobilitatea necesară unor soluții de optimizare sau redresare, rezervele financiare… acești stâlpi ai planificării financiare beneficiază de o nouă abordare a avangardiștilor business-ului.

Credeți că fără rigoarea cifrelor financiare, o ședință a lui Elon Musk ar putea să dureze doar 5 minute?

Apar tool-uri care pot schimba efectiv cursul unei tranzacții sau a unei decizii interne, plecând de la o lucidă raportare financiară, iar acestea sunt obiectivul schimburilor de idei de la Business Days.

Cuvântul-cheie al acestor vremuri rămâne însă adaptarea. Întâlnirea perpetuă a cifrelor cu actualitatea. Michael S. Levin, fondatorul e-commerce-ului în comerțul cu oțel, a spus cândva ce avea pe suflet: “Un business plan este ca un ritual religios. Dacă scrii unul, succesul ar trebui să vină. Dar pentru ca o companie să aibă succes, e necesar un tango intim cu clienții, nu să ne legăm fedeleș de plan.”

Ce ne-am face fără o hartă în plin deșert?

Abordăm tema Planificare și management financiar la Business Focus Iași 2019, alături de experți cu peste 15 ani de experiență: Mircea Varga, Cristian Logofătu, Adi Ploscaru, Dan Schipor, Adrian Alexe, Adrian Lupau, Adrian Ionel. Vino și tu!

 

Vezi mai multe articole din categoria: Afaceri