Business Days Magazine - numarul 5

Rasfoieste online numarul 5 al revistei Business Days Magazine.

In „Cartea desfatarilor” a geografului arab Sarif al Idrisi, pe la 1154, aflam ca, inca de pe-atunci,  asezarea Timisoarei era ca „un oras placut, oferind bogatii mari”.  Mai trec 400 de ani, Timisoara, acum pasalac, isi pastreaza renumele de oras mare si placut. Peste inca 200 de ani, Timisoara, devenita intre timp provincie habsburgica, este mentionata tot ca un loc placut, cu afaceri infloritoare ale populatiei bastinase.  Acum doi ani, un „cronicar” mai actual, World Policy, arata ca venețienii o considera acum a opta provincie a Veneției. Mai mult, asa cum arata reprezentantul Casei de Insolventa Transilvania, Silvana Şermer, banci ca Veneto Banco si Italo Romena au cel mai bun randament in zona de vest, unde au dezvoltat portofolii impresionante de clienti.

Dar nu prea i-am auzit pe mandrii banațeni sa se laude cu acest neașteptat statut...

Poate pentru ca primul val de ”colonizare” dat de venirea investitorilor straini a inceput acum 15-20 de ani, sub steagul atelierelor de confecții in lohn și al speculatorilor de terenuri agricole. Colonizari de pe urma carora timișorenii au avut de caștigat mai degraba pe termen scurt. Mai bine da in poze statistice sa te mandrești cu urmatorul val de colonizare, care pare mai promițator - automotive (de la anvelope pana la cablaje), apetența pentru noua tehnologie/IT, incurajata de  cunoscuta tradiție universitara șamd. Corect, doar ca același discurs il auzim și la Cluj, și la Sibiu sau Brașov, ba și, dincolo de munți, parca s-au trezit și ieșenii (fara a lua in calcul capitaliștii de la București). Ca sa nu mai vorbim ca, la doi pași, și Aradul merge cam tot pe aceiași vectori de imagine.

Daca ținta Timișoarei a fost sa-și depașeasca rivalii interni (și in principal Clujul), atunci, misiunea este aproape indeplinita! Cu un șomaj de 1,6% (ian. 2015), este, la virgula chiar, inaintea Bucureștiului (Clujul are 3%). Ba chiar, oamenii de afaceri timisoreni spun ca somajul este doar de suprafata, ca, de fapt, doar cine nu vrea sa munceasca nu-si gaseste.

Va ramane și Timișoara un spațiu dominat de marile corporații, ca restul țarii, sau va reuși sa creeze mediul de creștere pentru IMM-uri, dupa modelul european? Va reuși sa treaca la o agricultura ca-n afara, acum ca și prețurile terenurilor au devenit ”mai europene”? Iși va valorifica mai bine statutul de oraș comunitar in relația cu aspirantul Belgrad?

Ce va face Timișoara, ce revoluție/revoluții va mai trezi? Despre toate acestea, puteți citi, negru pe alb, in analiza economica a regiunii.

Dar destul cu teoria. Sa vorbim despre practica! Avem foarte multa inovatie in acest numar. Aproape toti oamenii de afaceri intalniti incercau sa schimbe ceva.

Veniti si priviti prin vitraliile pictate ale Lipoplast, aflati cum merge Berg cu zincu-nainte si, aici e-aici, dati click ca sa aflati ce face Horia Cardos cu puii de o zi! Lectii de marketing veti primi de la „managerul lucrului bine facut”, Gigi Nacev, de umanitate de la Adrian Badescu si de brutarit de la o tipa de treaba, Adina Bugescu.

Va invitam sa zambiti, daca nu puteti sa radeti cu hohote, odata cu Antreprenorii cu zambet ai Garajului de PR. Dar destul cu reclama! Lectura placuta!

....citeste mai multe in acest numar al revistei Business Days Magazine